Mozilla Firefox - Pomoc
de | en | es | fr | it | ja | ko | mk | nl | pl | sl | sv | zh

Zgłaszanie błędów

Informacje o błędach w Firefoksie przechowywane są w specjalnej bazie danych Bugzilla. Wraz ze wzrostem popularności Firefoksa rośnie też liczba niepoprawnie zgłoszonych błędów, a pośród poprawnie zgłoszonych pojawiają się duplikaty. Celem tego artykułu jest pomóc Ci w prawidłowym zgłoszeniu błędu, co z kolei ułatwi programistom go naprawić.

Zanim zgłosisz błąd

Przed zgłoszeniem błędów powinieneś (powinnaś) dokonać czterech czynności:

  1. sprawdzić, czy błąd występuje w najnowszej wersji Firefoksa z założonym nowym profilem
  2. sprawdzić, czy błąd występuje także w pakiecie aplikacji Mozilla
  3. sprawdzić, czy ktoś już wcześniej nie zgłosił tego błędu
  4. przeczytać oficjalne zasady zgłaszania błędów

1. Użyj najnowszej wersji Firefoksa z nowym profilem

Upewnij się, że używasz najnowszego nightly Firefoksa. Zawsze instaluj je w pustym folderze.

Utwórz nowy profil Firefoksa – zamknij wszystkie okna przeglądarki, a następnie uruchom ją z opcją -p, na przykład:

"C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe" -p

Wybierz Utwórz nowy profil... a następnie uruchom Firefoksa z tym profilem. Spróbuj sprawdzić, czy błąd pojawia się w takiej sytuacji. Oczywiście, jeśli informacja, którą chcesz zgłosić do systemu nie jest błędem, ale prośbą o dodatkowe możliwości (RFE), możesz pominąć ten krok.

2. Sprawdź, czy błąd występuje także w pakiecie aplikacji Mozilla

Ponieważ Firefox opiera się na kodzie źródłowym Mozilli, wiele błędów w Firefoksie to w istocie błędy w Mozilli. Główne różnice między Firefoksem a pakietem Mozilla dotyczą interfejsu użytkownika (paski narzędziowe, menu, pasek stanu, etc.; w terminologii Mozilli określane mianem "chrome". Oznacza to, że jeśli doświadczasz problemu z paskiem narzędziowym, to jest to najprawdopodobniej błąd w Firefoksie, ale jeśli masz problemy z wyświetlaniem jakiejś strony, z połączeniem lub nawet z drukowaniem, to najprawdopodobniej są to błędy w Mozilli.

Zanim zacznies myśleć o zgłoszeniu błędu w Firefoksie, pobierz najnowsze nightly pakietu aplikacji Mozilla i sprawdź, czy dany błąd występuje przy nowym, czystym profilu Mozilli. Najnowsze nightly Mozilli możesz pobrać dla Windows, Linuksa i MacOS X. Jeśli dany błąd występuje w Mozilli, oczywiście także zgłoś go do systemu, ale nie oznaczaj go jako błąd w Firefoksie!

3. Sprawdź, czy dany błąd nie został zgłoszony wcześniej

Lista zgłoszonych błędów ciągle rośnie, ale jeśli sprawdzisz błędy z odpowiedniej kategorii, zauważysz, że nie jest aż tak długa. Komponenty w Bugzilli związane z Firefoksem to:

Kliknij na któryś z powyższych odnośników by ujrzeć listę wszystkich błędów (oprócz duplikatów) zgłoszonych w danych komponentach. Jeśli to świeży błąd, który pojawił się w najnowszym nightly, możesz także sprawdzić listę dzisiaj zgłoszonych błędów. Możesz także przejrzeć kompletną listę błędów w Firefoksie (wraz z duplikatami).

4. Przeczytaj oficjalne zasady zgłaszania błędów

To już ostatni krok przed faktycznym zgłoszeniem błędu – i to najważniejszy krok. Nie powinieneś zgłaszać błędów, jeśli nie przeczytałeś zasad zgłaszania błędów (ang. Bug Writing Guidelines, autor: Gervase Markham). Z tego artykułu dowiesz się, jak zgłosić szczegółowy i przydatny raport o błędzie, dzięki czemu programiści będą mogli szybciej go poprawić.

Zgłoszenie błędu

Jeśli przeszedłeś (przeszłaś) przez powyższe kroki, jesteś gotowy(-a) do wysłania zgłoszenia błędu. Postępuj zgodnie z instrukcjami na stronie. Ponieważ już uprzednio przeszukałeś(-aś) wcześniej zgłoszone błędy, możesz pominąć Krok 1 – przeszukiwanie błędów.    

Od tłumacza: pamiętaj, żeby swoje zgłoszenie błędu napisać w języku angielskim.

© 2002-2004 David Tenser. Polish translation © 2004-2005 AviaryPL.